Пазарът на бизнес паркове с голям потенциал за бъдещо разрастване

Пазарът на бизнес паркове с голям потенциал за бъдещо разрастване 14.04.2008, Пон, 11:29

Растящото търсене на офис и търговски площи разкрива голям потенциал за изграждане на бизнес паркове в България. В столицата търсенето на такъв тип имоти продължава да бъде голямо, а в повечето от по-големите български градове почти липсват такива. Търговските и офис площи от по-висок клас, изградени до момента у нас, не са достатъчни, за да отговорят на силното търсене.

Това стана ясно на състоялата се вчера (13 април) пресконференция на "Прайм Пропърти БГ" АДСИЦ. Според експертите от дружеството всеки средно голям български град би могъл да има бизнес парк. Задължителни за успеха на един бизнес парк са изборът на подходящо местоположение, добре развита инфраструктура и телекомуникации.

Не само София, но и Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Габрово разполагат с всички потенциални условия за печеливша инвестиция в строителството на бизнес парк. Оценката на дружеството е, че поради благоприятните условия в България, бизнес парковете ще носят по-висока доходност в сравнение с т.н. офис проекти.

Добрите перспективи, които се очертават пред пазара на бизнес паркове у нас са свързани с растящото навлизането на международни компании, ориентацията на вече работещи у нас чужди фирми към търговски площи от по-висок клас, по-високите изисквания и на българския бизнес към характеристиките на работната среда и търсене на по-съвременни, комуникативни и луксозни бизнес пространства.

Сред преимуществата на такъв тип площи са концентрацията на много бизнеси на едно място, което води до по-лесна комуникация, създаване на партньорства и по-добри възможности за привличане на потенциални клиенти.

В края на март "Прайм Пропърти БГ" обяви, че ще инвестира 64 млн. евро в изграждането на Бизнес парк в Пловдив, който ще е първият в града и третият по рода си в страната.

"Около 70% от средствата за изграждането на Бизнес парк Пловдив ще бъдат осигурени с помощта на банково финансиране, а останалите чрез собствено участие", поясни на вчерашната пресконференция Борислав Стоянов, изпълнителен директор на "Прайм пропърти БГ". По думите на Стоянов, бизнес паркът в Пловдив е най-големият проект, с който дружеството се е захващало досега.

Преобладаващата част на заемните средства за осъществяване на инвестицията е прецедент за дружеството и е свързана с кризата на фондовия пазар, при която не едно и две дружества не успяха да наберат предварително планираните средства, поради отслабналия интерес на инвеститорите.

Очакваната възвращаемост на инвестицията в третия бизнес парк у нас е около 30%, като по думите на Борислав Стоянов може да се окаже и повече. От дружеството очакват предимно чужди компании да бъдат наематели, които са запознати с предимствата на бизнес парковете и обичайно ги предпочитат пред другите офис сгради.

По данни на консултантската компания DTZ, с която "Прайм Пропърти БГ" работи, има компании в София, които биха се преместили в Пловдив с оглед икономия на разходи за наем и труд. И това не е случайно предвид факта, че наемните нива в Пловдив са около 30% по-ниски от тези в столицата.

До този момент "Прайм Пропърти БГ" има 8 проекта на обща стойност около 180 млн. евро, като за 2008 г. предвижда да инвестира в развитието на текущите си проекти около 25 млн. евро. Плановете за развитие на дружеството са за ново повишение на капитала в края на тази или началото на другата година, както и за разпределяне на дивидент през следващата година.

Автор: Малина Дачева, Expert.bg

Коментари

Напишете коментар



Expert.bg е колокиран в